2012. június 12., kedd

Füzetborítók egy testvérpárnak

Ebben a bejegyzésben részletesen bemutatom, hogyan készítem én a füzetborítókat.
Egyelőre csak a képeket dobom ide, aztán ha lesz időm, szöveggel is kiegészítem.
Leírást nagy vonalakban itt találtok.
Ezúttal róluk lesz szó:
Egy testvérpárnak készültek ajándékba.

Itt jegyezném meg, hogy egy ilyen füzet pl. arra is használható, hogy ez legyen az iskolai üzenő füzet (ez lett az egyik korábbi elajándékozott füzet sorsa, sztem tök jó ötlet).








1. hozzávalók:
ezeken kívül:
- piros és fekete kásagyöngyök
- a beborítandó füzet méretének megfelelő textil : alul-felül + 2 cm, oldalakon kb. + 10 cm a füzet méreteihez képest (magasság, illetve szélesség kétszer+ vastagság)
- felvasalható közbélés (ez csak azért, mert vékony textilből van a borító, vastag anyag esetén ez elhagyható.










2. Elkészítés
Szabás, közbélés felvasalása oda, ahová a későbbiekben applikálni fogunk.


Névtábla hímzés (erről nincs fotó).
Hímzés helyett lehet még textilfilccel feliratozni, vagy filc-anyagból kivágni+felvarrni a betűket.








Applikáció felvarrása:
- A varrógép felső szálának befűzöm a megfelelő színű cérnát.  Ez lehet azonos színű a felvarrandó textillel, ez esetben belesimul a mintába; vagy lehet attól elülő: pl. fekete, ez esetben kontúrnak fog látszani; de készítettem már úgy is, hogy a minta színeit kombináltam.
- A felső szálat lazábbra állítom kb. 1 fokozattal. Nekem pl. alapjáraton 4-es fokozatú a felső szál szorossága, ezt applikálásnál 3-ra állítom át. Ezzel elérem, hogy az alsó szál (ami lehet bármilyen színű) kicsit sem fog látszódni az anyag színén, és a sűrű cikk-cakköltések szépen besimulnak majd a minta alá.
- Először sima öltésekkel körbevarrom (rögzítem a helyén) az applikációt, jelen esetben először a névtáblát, majd a levelet. A levélnél még erezetet is varrtam bele. (Emiatt választottam egy halványzöld cérnát hozzá.)

- Ezután sűrű, szinte 0-ás öltéssűrűséggel körbevarrom a körvonalakat, igyekszem minél pontosabban az anyag széléhez igazodni.














Ezen a képen az látszik, hogyan dolgozom el a cérna-végeket: az anyag fonákján kissé meghúzom az alsó szálat. Ez remélhetőleg áthúzza a felső szálat a fonák oldalra. Megsegíthető még a folyamat a varratbontó tompa oldalával, ez esetben nagyon vigyázni kell, nehogy idejekorán elvágjuk a cérnavégeket.
A hátoldalra húzott cérnákat alaposan összecsomózom, majd rövidre vágom.
Ezzel elérem, hogy a színoldalon a varratnak szép a vége, ugyanakkor nem fog kibomlani.


Mivel a névtáblát Aida-vászonra hímeztem, ezúttal nem a sűrű cikkcakkal rögzítettem, hanem a varrógép egyik "hímző"-programjával varrtam körbe, díszítő öltésekkel, a szélétől kb. 0.5 cm-rel beljebb. Felvarrás után a vászon szélső 3 pár szálát kihúztam, ezzel "kirojtoltam" a széleket.
JA, és a hímzéshez kicseréltem a felső szálat pirosra, ez illet a név színéhez, valamint a katicás applikációhoz









Következett a többi applikáció, ezek már filcanyagból, ill. előregyártott szatén virágból készültek, így tisztázásra nem volt szükség.
A katica körvonalait géppel varrtam, a virágokat kézzel.














A katica pöttyeit fekete fonallal felvarrt fekete kásagyöngyök képezik, a virágok közepe pedig piros kásagyöngy.


A filcvirágokat is én készítettem oly módon, hogy kivágtam a filcből egy kb. kör alakot, amin alul-felül, illetve mindkét oldalán apró, nyílhegy alakú bemetszéseket ejtettem.


Elkészítettem a könyvjelzőt, ami tkp. egy zöld színű zsinór, amire szintén egy katicát varrtam. Ennél arra kellett ügyelni, hogy a pöttyöket (vagyis a gyöngyöket) még a két anyag összevarrása előtt feltegyem a piros oldalra, hogy a későbbiekben ne látszódjon a varrás a fekete anyagon.


Amikor az applikációkkal készen voltam, összetűztem a textilt színoldalával befelé, rátűzve a flízdarabot (ai a füzet méretének megfelelő nagyságú) ügyelve arra, hogy középre kerüljön.









A könyvjelzőt a képen látható módon átbújtattam a két anyagdarab között, majd a textilt 3 oldala mentén összevarrtam.
Kifordítás után levarrtam a negyedik oldalt is, gondosan visszahajtva az anyag szabad széleit.

Végül pedig a füzet bújtatóit a flíz-bélés mentén visszahajtottam és egy-egy, az élek mentén végigfutó varrásvonallal rögzítettem.


Van kérdés?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése